Lennuliiklusteenindus uuendab seiresüsteeme ja vahetab välja Tallinna radari
Lennuliiklusteeninduse AS vahetab välja Tallinna radari ja uuendab ettevõtte seiresüsteeme. Uus tipptehnoloogia toetab sujuvat lennuliikluse korraldamist ja energiajulgeolekut.

Tööde esimeses etapis pandi tänasest seisma Tallinna radar, et vahetada see sügiseks välja uue vastu ning kaasajastada radarihoone. Vahepealsel perioodil tehakse koostööd mitmete kohalike ja rahvusvaheliste partneritega, et tagada ohutu ja kvaliteetse teenuse osutamine.
Uus tipptehnoloogia toetab jätkuvat sujuvat ja ohutut lennuliikluse korraldamist. Lisaks soodustab ettevõte selle kaudu rohelise energia kasutust, võimaldades rajada energiataristut Riia lahes ja Eesti saartel ilma lennuliiklust segamata.
„Tallinna sekundaarradar, mis töötas pea kolmkümmend aastat praktiliselt katkematult, ei ole tänasest päevast enam operatsioonilises kasutuses. Varasemalt on see lühiajaliselt seisma pandud vaid hoolduseks ja remondiks,“ ütles Lennuliiklusteeninduse tehnoloogiaosakonna projektijuht Viljar Vooremäe.
Järgmise kolme kuu jooksul toimub ehitustegevus, kus renoveeritakse hoone ja tehnosüsteemid. Pärast seda antakse objekt üle radaritootjale, kes paigaldab koostöös Lennuliiklusteeninduse ASiga uue radari, misjärel liidestatakse see lennujuhtimissüsteemidesse.
„Paigaldatav radar on järgmise põlvkonna tehnoloogia, mis on eelmisest täpsem, häirekindlam ja pakub lennujuhile õhusõidukite kohta rohkem infot,“ selgitas Vooremäe. „Lisaks radari uuendamisele täiustatakse teisigi seiresüsteemi elemente: laiendatakse olemasolevat WAM süsteemi, võetakse kasutusele ADS-B ning liidestatakse õhuväe radarisüsteemi väljundandmed, millega tõstetakse lennuliikluse korraldamisel lennujuhtide ja -informaatorite situatsiooniteadlikkust.“
Tegemist on mahuka projektiga, kus tehakse koostööd Kaitseministeeriumiga. Ettevõtmise kulud katab täismahus Euroopa Liit taasterahastu NextGenerationEU vahenditest. Lennuliiklusteenindusele on töödeks eraldatud 5,1 miljoni eurot ja projekti tegevused peavad olema ellu viidud hiljemalt 2026. aasta I kvartali lõpuks.
Projekti ellu viimiseks korraldas Lennuliiklusteeninduse AS kolm mahukat riigihanget. Radari hanke võitis Indra Sistemas SA, WAM laiendamise ja uuendamise hankega jätkatakse koostööd Thales Italia S.P.A-ga. Ehitushanke võitis Bauest OÜ ja omanikujärelevalve hanke Telora OÜ. Viimased kaks on kohalikud ettevõtted.
Lennuliiklusteeninduse AS on Eesti riigile kuuluv äriettevõte, kes pakub nii mehitamata kui ka mehitatud lendudele ohutut ja digitaalset lennuliiklusteenust, arendab lennundust ja haldab Eesti õhuruumi.
