Uudised

Alates tänasest pakutakse Tartu lennuvälja lennuinfoteenust Tallinnas asuvast irdtornikeskusest

Postitatud 20. aprill 2023

Tartust sai Eestis esimene lennuväli, millele pakutakse lennuvälja lennuinfoteenust (AFIS) distantsilt, meie Tallinnas asuvast irdtornikeskusest.

Irdtorn

„Lennuliiklusteeninduse jaoks on kahtlemata tegu ajaloolise hetkega. Võtame kasutusele meie endi kaasabil Eestis välja töötatud lennujuhtimissüsteemi ja pakume esimest korda lennuvälja lennuinfoteenust distantsilt, lennuväljast eraldi. Selliseid rakendusi on maailmas mõni üksik ja selle muudatusega oleme kindlasti selles valdkonnas esirinnas,“ selgitas Lennuliiklusteeninduse tegevjuht Ivar Värk.

Eesti Transpordiamet väljastas Tartu lennuvälja irdtornisüsteemile aeronavigatsiooniseadme sertifikaadi käesoleva aasta 15. veebruaril. Enne püsivat teenuse osutamist viidi uue süsteemiga läbi aktiivsed varioperatsioonid, mille käigus osutati Tartu lennuinfoteenust Tallinnas asuvast irdtornikeskusest testimise eesmärgil. Samal ajal oli mehitatud ka Tartu lennuväljal asuv tavatorn, kust vajaduse korral oli võimalik teenus kohe üle võtta. Edukate varioperatsioonide tulemusel esitas Lennuliiklusteenindus 17. märtsil Eesti Transpordiametile taotluse anda heakskiit alustamaks Tartu AFIS teenuse osutamist püsivalt Tallinna irdtornikeskusest, ja 19. aprillil Transpordiamet selle ka andis.

Transpordiameti lennuliiklusteeninduse ja lennuväljade üksuse juhataja Eve Härm nentis, et irdtorni tehnilise lahenduse kasutusele võtmise protsess on olnud Transpordiametile uus ja põnev väljakutse, sest sellist sertifitseerimise menetlust Eestis varasemalt läbi viidud ei ole. "Tähelepanu on vaja olnud pöörata uudsetele nüanssidele," selgitas Härm. "Transpordiamet on kiitnud heaks teenuse osutamise ülemineku konventsionaalsest tornist irdtorni, kuna teenuse osutamiseks valmisolek vastab kehtestatud nõuetele ning irdtorni moodul on sobilik teenuse osutamiseks." 

Regionaalsetel lennuväljadel lennuinfoteenuse pakkumine irdtornisüsteemi vahendusel Tallinnas asuvast irdtornikeskusest on osa Eesti lennunduse digitaliseerimisest. Irdtornitehnoloogia võimaldab tulevikus lennuliiklusteenust pakkuda tsentraliseeritult ühest keskusest samal ajal ja mitmel lennuväljal korraga. Uuendusliku süsteemi on välja töötanud Eesti eksperdid koostöös Adacel Technologies Limitediga.

Lõpptarbijale ehk pilootidele jääb kogemus pakutava lennuinfoteenusega samaks, kuna teenuse sisus ega ka raadiosides muutusi ei teki.

ASi Tallinn Lennujaam Tallinna lennuvälja käitusjuhi Tormi Loide sõnul suurendab irdtorni projekt lennujaama tõhusust. „Meil on hea meel, et esimeses regionaalses lennujaamas liigub lennuliikluse juhtimine üle Tallinnas asuvasse irdtornikeskusesse. Kuna Tartu lennuliiklust on kogu aeg juhtinud Lennuliiklusteeninduse töötajad, ei too see igapäevases töökorralduses muutusi, kuid annab võimaluse saada osa uuendustest, mida seni pole Eestis veel kasutatud.“

Järgmine väikelennuväli, millele hakatakse Tallinnas irdtornikeskusest teenust osutama, on Kuressaare.

„Nüüd, kus Tartu lennuvälja digitaliseerimine on edukalt lõpule viidud, saame keskenduda järgmisele etapile ehk Kuressaarele, kus praegu oleme planeerinud varioperatsioonid käesoleva aasta lõppu ja teenuse üle toomise Kuressaare lennuväljalt Tallinna irdtornikeskusesse 2024. aasta esimesel poolel,“ selgitas Värk.

Lennuliiklusteeninduse eesmärk on etapiviisi digitaliseerida kõik Eesti regionaalsed lennuväljad.