Eesti lennujuhid saavad hakata üle andmeside kaugtööd tegema

Lennuliiklusteeninduse AS (EANS) töötab välja koos Cybernetica AS-iga teenust, millega lennujuhid saavad tööks vajaliku info üle andmeside ja ei pea enam töötama lennuvälja vahetus läheduses.

“Kogu vajaminev visuaalne informatsioon kuvatakse lennujuhile videosüsteemi vahendusel, mis tähendab, et lennujuhi töökoht ei pea enam asuma lennuvälja raja vahetusläheduses lennujuhtimistornis,” ütles EANSi tegevjuht Tanel Rautits.

“Kui tavaliselt ostetakse juba väljatöötatud lahendused sisse, siis seekord arendatakse töövahendid välja koos Eesti partneritega ja integreeritakse ise üheks tervikuks. Remote TWR lahendus võimaldab lähitulevikus koondada Eesti lennuväljade lähilennujuhtimise üksused ühte kohta, mis annab ühelt poolt võimaluse lennujuhtide tööd paremini korraldada ja teiselt poolt aitab ka nende oskusi põhjalikumalt arendada,” ütles Rautits.

Plaanide kohaselt valmib testimiseks valmisolev prototüüp 2017. aasta keskpaigaks Tartus.

Andmeside ka lennukite ja lennujuhtide vahele

2017. aasta jooksul planeeritakse lõpuni viia ka 2014. aastal alguse saanud lennujuhtide ja pilootide ehk lennuki pardaarvuti ja lennujuhtimissüsteemi vahelise andmeside kasutuselevõtt.

Uus andmesideteenus võimaldab lennujuhtidel ja pilootidel asendada raadioside teel antavad suulised korraldused teadetega. Andmevahetuse eeliseks on vastastikuse valesti mõistmise või üle küsimise vähendamine ning lennujuhtide ja pilootide töökoormuse vähendamine. “Sellise andmevahetusüsteemi kasutuselevõtt tõstab pikas perspektiivis veelgi ohutuse taset ning optimeerib lennujuhi töökoormust,” ütles Rautits.

Lennujuhid saavad andmesideteenust kasutama hakata 2018. aasta alguses, kui vajalikud koolitused on läbitud ning uus teenus on läbinud Lennuameti sertifitseerimisprotsessi. Lisaks lõpetab lennuliiklusteenindus tänavu radarite mehaanilised osade uuenduse, võtab kasutusele üle-eestilise multilateratsiooni süsteemi, tehakse koostööd Soome lennuliikluse ettevõtte Air Navigation Services Finland Oy-ga ja aidatakse Tallinna lennujaama rekonstrueerimist.

1MA05MAR10F7-770x433@2x

Esimesena proovitakse uut lennujuhtimist Tartu lennujaamas.