Startis maailma esimene 4D lend

Kõigest kaks ja pool aastat peale aktiivset SESAR arendustööd, toimus 10.veebruaril 2012 esimene neljadimensioonilise trajektooriga lend.  Erinevaid lennundusvaldkondi esindavate SESAR liikmete koostöö tulemusel (Airbus, Eurocontrol, Honeywell, Indra, NORACON ja Thales), lendas Airbus A320
testlennuk Tolousest Kopenhaagenisse ja Stockholmi ning kinnitas edukalt lennuki süsteemide suutlikust  võtta arvesse maapealse ATC süsteemi poolt edastatud kehtestatud ajalisi piiranguid. I-4D on samm lähemale paremini prognoositavate lendude poole ning on sellega SESAR programmi nurgakiviks.

Kogu testlennuki Airbus A320-ga tehtud lennu jooksul vahetati trajektoori informatsiooni, mis sisaldas kehtivaid ning ennustatavaid positsioone seotud olevate lennuliiklusteenuse pakkujate ning lennujaamadega. Seda arengut nimetatakse 4-dimensioonilise trajektoori kontseptsiooniks või lihtsamalt 4D, mis tähendab kolmedimensioonilist trajektoori + aega. Nimetatud 4D on suur samm lähemale täielike 4D operatsioonidele.

Katselend on osa üldisest valideerimise protsessist SESAR arenduste kehtestamise programmis,  mis hõlmab nii tehnilisi kui operatsioonilisi aspekte. Järgmised testid, kus kasutatakse testlennukit ning viiakse läbi suur hulk  operatsioonilisi valideerimisi, on planeeritud SESAR programmi raames järgmise kahe aasta jooksul. Edukate katsete korral peaks I-4D rakendatama Euroopa lennutööstuses alates 2018 aastast.

Enamaks informatsiooniks külasta:

http://www.sesarju.eu/news-press/news/successful-completion-world%E2%80%99s-first-i-4d-flight-1002